آتليه عكاسي آتليه عكاسي .

آتليه عكاسي

درباره عكاسي فشن و مدلينگ

537352_455046984601671_497155943_n

عكاسي فشن و مدلينگ برخي از رايجترين عكسهايي هستند كه در جامعه امروز به چشم ميخورند.

جامعه امروز به چشم ميخورند. اما گرفتن اين عكسها به عنوان عكس فشن و مدلينگ به طرز شگفت انگيزي سخت است. خصوصا با رقابتي كه در ميان عكاسهاست – البته با صرف نظر از هزينه تجهيزات و عوامل.

Tim Engle تقريبا ۲۸ سال است كه عكاسي ميكند. درحاليكه از بيماري خوانش پريشي ( dyslexia ) رنج ميبرد عكاسي به او مجال داده تا خلاقيتش را بروز دهد و به او امكان ارتباط با جامعه را داده است. در ادامه مصاحبه اي كه با او درباره كارش شده است را ميخوانيد.
نكاتي براي شروع عكاسي فشن و مدلينگ

تجهيزات لازم براي عكاسي فشن و مدلينگ
اولين چيزي كه تيم برآن تاكيد ميكند اين است كه تجهيزات آنقدري كه به نظر ميرسد مهم نيست. اگر سوژه درست باشد، ديگر زياد اهميت ندارد كه با نيكون عكس ميگيريد يا كنون يا iPhone ، وقتي از او پرسيده ميشود كه تجهيزاتي بايد خريد توصيه او اين است كه آنچه دوستانتان دارند بگيريد. به اين ترتيب ميوانيد لنزها و وسايلتان را به يكديگر قرض دهيد. همچنين توصيه ميكند كه بر لنز و دوربينتان تسلط پيدا كنيد. هرچه بيشتر براي كار با اين لنزها وقت بگذاريد عكسهايتان هم بهتر ميشود.

برخي از تجهيزات داخل كيفش شامل Nikon D4 و لنز ۷۰-۲۴ و انواع لنزهاي فيكس و فلش SB نيكون و سيستم نورسنج. به هرحال او هميشه خلاق بوده است مخصوصا در اوايل كارش و به تجهيزات پيشرفته هم دسترسي نداشته است.

چگونه در عكاسي فشن و مدلينگ موفق باشيم؟
جداي از تجهيزات او چند نكته ارزشمند درباره چگونگي موفقيت در عكاسي فشن و مدلينگ در اختيارمان ميگذارد. در اينجا چندتايي از آنها را ذكر ميكنم:

سعي كنيد خوب و مفيد باشيد. هرچه روابطتان بيشتر باشد به احتمال بيشتري كار به وفق مرادتان خواهد بود.
برقراري تعادل بين تجارت و هنر را به خاطر داشته باشيد. اگر ميخواهيد عكاسي كارتان باشد گاهي اوقات شايد مجبور شويد هنر را فداي پول كنيد.
الهاماتتان را دريابيد. او اغلب اوقات پوشه اي از تصاوير مجلاتي كه دوست داشته است درست ميكرده و نورپردازي و تركيب بندي آنها را كالبد شكافي ميكرده به طوريكه ميتوانسته همان المانها را در عكسهايش بازسازي كند.

ازهمان ابتدا عكسهايتان را تاحد ممكن به شكل و فرم كاملش نزديك كنيد. از اين عبارت چرك پرهيز كنيد بعدا در فتوشاپ درستش ميكنم

قبل از اينكه استخدام شويد تواناييهايتان را نشان دهيد. در همان سطحي كه دوست داريد كار كنيد تمرين داشته باشيد. مشتريها معمولا قبل از اينكه براي كار سراغ شما بيايند تحت تاثير كارهاي قبلي شما قرار ميگيرند. بايد بهترينهايتان را نشانشان دهيد.
شغل روزمره تان را براي پيگيري عكاسي كنار نگذاريد. درگير حوزه اي شويد كه به آن علاقه داريد. صنعت عكاسي ميتواند خيلي بيرحم باشد و هيچ چيز به اندازه از دست دادن شغل بد نيست.
مدلهايتان را راهنمايي كنيد. از مدلها توقع نداشته باشيد چون مدل هستتند بدانند شما چه ميخواهيد. از اينكه در راهنماييهايتان صريح باشيد نترسيد.

نكاتي براي شروع عكاسي فشن و مدلينگ
يك نفر بود كه چند هفته پيش با او كار ميكردم، درحاليكه نزديك من ايستاده بود از من پرسيد : چرا هميشه عكسهاي تو بهتر از من ميشود؟ در جوابش گفتم: به خاطر اينكه من احتمالا پنجاه بار بيشتر از تو اين كار را كرده ام. به نظر من تكرار كليد بهتر و بهتر شدن است. هيچ چيز جايگزين تجربه و خطا نميشود، اينطور ميشود فهميد كه دفعه بعد چه كاري را نبايد بكنيد.


برچسب: ، آتليه عكاسي مدلينگ، آموزش عكاسي مدلينگ، تاريخچه عكاسي مدلينگ، عكاسي فشن، عكاسي مدلينگ در فضاي باز،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۵:۵۰ توسط:faezeh موضوع:

درباره دانستني هاي عكاسي

1937629

ترفند ساده براي تركيب‌بندي در عكاسي پرتره

مجموعه: دانستني عكاسي

اين نوشته كوتاه از كرستينا ديكسون است كه يك عكاس و مربي عكاسي در پورتلند است.

هر عكاس پرتره در موقعيت خارج از استوديو، با چالش‌هاي خاصي مانند توجه به جزئيات مربوط به سوژه مورد نظر، پوز سوژه، نورپردازي و تركيب‌بندي روبروست. شايد يكي از بزرگترين اشتباهات عكاسان غير حرفه‌اي در محيط بار، عدم توجه كافي به صحنه پس زمينه عكس پرتره است. عكاساني كه به اندازه كافي به جزئيات موجود در كادر عكس‌شان دقت نمي‌كنند، نتيجه كارشان عكسهايي خواهد بود كه تمركز كافي بر روي سوژه وجود ندارد. هيچ عروس يا فارغ‌التحصيل دانشكده‌اي بابت عكسي پول نمي‌دهد كه در آن يك شاخه درخت به پشت سرش چسبيده باشد! چنين المان‌هاي مزاحمي، تمركز روي سوژه اصلي را به هم مي‌زنند و به كيفيت كار عكاس لطمه زيادي وارد مي‌كنند. براي يك عكس پرتره كه به خوبي پوز داده شده و خيلي زيبا نورپردازي شده، چيزي دردناك‌تر از آن نيست كه تنها بخاطر عدم توجه به تركيب بندي پس زمينه بدرد نخور شود.

پوز و نورپردازي هر دو نقشي مهمي در ايجاد يك پرتره پويا بازي مي‌كنند. اما، تركيب‌بندي پس زمينه يك عامل فراموش شده است كه بايد براي آن به همان اندازه زمان و تفكر به خرج داد. در اين مورد، چند نكته هست كه بايد هنگام گرفتن يك عكس پرتره عالي مد نظر قرار دهيد:

۱- كادر را با سوژه خود پر‌كنيد.

سوژه عكس پرتره انسان است، بنابر اين از زوم كردن نزديك روي سوژه نترسيد! به ياد داشته باشيد كه زوم كردن به معني گرفتن عكس چهره تنها نيست. بلكه مي‌توانيد خيلي بسته عكس بگيريد، عكس سوژه را در حالي كه روي يك چهارپايه نشسته يا به يكدرخت تكيه داده به صورت بسته بگيريد.

۲- چشمها را در يك سوم بالاي كادر قرار دهيد.

اين روش طبيعي‌ترين تركيب‌بندي يك پرتره در كادر است. سعي كنيد از اين قانون تبعيت كنيد، مگر اينكه بخواهيد تعمدا بحران را در عكس خود نشان دهيد. يك استثناي ديگر اين قاعده هنگامي است كه سوژه به صورت تمام قد در انتهاي يك سوم كادر عكس واقع شده باشد.

۳- از كادربندي براي جلب توجه به سوژه استفاده كنيد.

به جاي حذف محيط پيرامون سوژه از كادر از آن استفاده كنيد! درها، منحني‌هاي سقف، پنجره ها و … راه‌حلهاي خلاقانه‌اي هستند كه امكان ايجاد حداكثر تمركز بر روي سوژه و ايجاد بيشترين جذابيت را درعكس فراهم مي كنند.

۴- بافت ايجاد كنيد.

باز هم تاكيد مي‌كنم، اگر نمي‌توانيد يك پس زمينه مزاحم را حذف كنيد ، سعي كنيد از آن بهره ببريد. با دور كردن سوژه از پس زمينه و عكاسي در حالت اولويت ديافراگم (F4.0)، مي‌توانيد عمق ميدان كو تاهي ايجاد كرده تا پس زمينه را مات كرده و يك بافت هنرمندانه ايجاد كنيد. با اين روش، بدون اينكه مجبور باشيد تمام جذابيت هاي خلاقانه عكس را حذف كنيد، سوژه شما از پس زمينه جدا مي‌شود.

۵- از خطوط استفاده كنيد.

ديوارهاي آجر چين يك پس‌زمينه عالي براي پرتره است! خطوط جذابيت خلاقانه‌اي را به عكس مي‌دهند، اما در عين حال توجه بيشتري را به سوژه شما معطوف مي‌كنند. در خاطر داشته باشيد كه خطوطي كه در يك عكس پرتره استفاده مي‌شود وقتي قويترين حالت را دارد كه از خارج از كادر به درون بيايد و به سوژه برسد.

۶- زاواياي عكاسي خود را تغيير دهيد.

بعضي وقتها حذف يك المان مزاحم از كادر به سادگي تغيير موقعيت دوربين به نقطه ديگري است. براي استفاده بهينه از پرسپكتيو، سعي كنيد زاويه دوربين نسبت به سوژه را تغيير ددهيد. اغلب با كمي تغيير به راست يا چپ يا كمي بالاتر يا پايين‌تر بردن دوربين، مي‌توان يك المان مزاحم در كادر مانند يك شاخه درخت يا تير چراغ برق را كاملا حذف كرد.

اگر بر روي جزئيات پس زمينه تصويرتان دقت داشته باشيد، عكسهاي پرتره شما مورد توجه واقع خواهد شد. سوژه خود را در فضاي خارجي عكاسي كنيد و توجه كافي به تركيب بندي پرتره داشته باشيد. حتما موفق خواهيد شد.

تكنيك هاي نورپردازي در عكاسي

مجموعه: عكاسي

عكاسي از جمله هنرهايي است كه مي تواند از ساده ترين شرايط، معاني عميقي را به بيننده انتقال دهد. در حال حاضر عكاسي از محبوب ترين حرفه ها به شمار مي رود كه هر روزه به تعداد علاقه مندان آن افزوده مي شود. عكاسي از جمله هنرهايي است كه مي تواند از ساده ترين شرايط، معاني عميقي را به بيننده انتقال دهد. در حال حاضر عكاسي از محبوب ترين حرفه ها به شمار مي رود كه هر روزه به تعداد علاقه مندان آن افزوده مي شود. استفاده از آخرين و مدرن ترين تجهيزات عكاسي، تضمين كننده موفقيت فرد در حرفه عكاسي نخواهد بود.

يك عكاس حرفه اي بايد چشمي براي ديدن ريزترين جزئيات و دانشي درباره نورپردازي داشته باشد. تكنيك هاي نورپردازي نقش مهمي در نتيجه نهايي عكس خواهد داشت. نوع نوري كه در عكاسي استفاده مي شود نتيجه نهايي عكس را مشخص خواهد كرد. دو سوژه كه به طور همزمان، اما در دو شرايط متفاوت نورپردازي گرفته شده باشند، دو مفهوم و معناي متفاوت را به بيننده القا خواهند كرد. در اين شماره به ارايه نكاتي در خصوص ميزان و نحوه تابش نور در عكاسي مي پردازيم.

به هدايت كردن صحيح و اصولي نور موجود در محيط، براي گرفتن عكسي مطلوب و زيبا نورپردازي گفته مي شود.

نكاتي در خصوص عكاسي داخل استوديو يا محيط بسته

لازمه عكاسي در استوديو يا محيط بسته، آگاهي داشتن از اطلاعات اوليه تكنيك هاي نورپردازي است. يكي از اصول اوليه نورپردازي در محيط بسته اين است كه به شكل مثلثي انجام شود. در اين شرايط به سه منبع نوري نياز است: نورهاي اصلي (Key Lights)، نورهاي عقب(Back Lights) و نورهاي فرعي (Fill Lights ). روشن ترين نور مربوط به نور اصلي است. اين نور بايد از پشت و اطراف عكاس به سوژه تابانده شود. قسمتي از سوژه كه در مقابل دوربين قرار گرفته بايد روشن تر باشد. نور عقب از قسمت پشت سوژه تابانده خواهد شد. اين نور باعث مي شود كه بين سوژه و پس زمينه (back ground) فاصله اي به وجود بيايد. نور فرعي از اطراف سوژه و از زاويه مخالف نور اصلي تابانده و موجب سايه مي شود. شدت نور فرعي نبايد به اندازه نور اصلي باشد. براي ايجاد عمق در عكاسي بايد با نورها بازي شود. براي بهتر شدن در زمينه تكنيك هاي نورپردازي و ايجاد يك شرايط ايد ه آل ميان نور و تاريكي تمرين و ممارست توصيه مي شود.

نور تلطيف شده (Diffused Lighting)، براي ملايم و لطيف كردن نورهاي محيط و تاثير آن ها در عكاسي نقش مهمي دارد. تاثير نور ملايم (تلطيف شده) در عكاسي چهره بيش از ساير زمينه ها خود را نشان خواهد داد. يكي از ساده ترين روش هاي ايجاد چنين فضايي، استفاده از يك كاغذ روي چراغ استوديو است.

نور فرعي يا پركننده (fill light) نوري است كه براي كاهش كنتراست استفاده مي شود. زماني كه تاثير نور فرعي زياد شود، ميزان كنتراست موجود در محيط كاهش مي يابد. اين در حالي است كه با كاهش تاثير نور فرعي، ميزان كنتراست افزايش مي يابد.

به منظور تاثير چشمگير در عكاسي از نور كناره (Side Lighting) نيز مي توان استفاده كرد. نور كناره به دليل ايجاد سطح بالايي از كنتراست، تاثير منحصربه فرد و چشمگيري روي شرايط عكاسي خواهد گذاشت. يك قسمت سوژه بايد بيشترين نور را داشته و قسمت ديگر بايد هر چه بيشتر به تاريكي متمايل باشد. نورپردازي به اين شكل عمق بيشتري به سوژه موردنظر خواهد بخشيد.

تابش نور از پشت (Backlighting) روش ديگري است كه در نورپردازي استفاده مي شود و روشن ترين منبع نوري به شمار مي رود. در اين روش، منبع تابش نور از قسمت پشت سوژه تابيده و براي ايجاد سايه استفاده مي شود. تابش نور از پشت مي تواند يك عكس زيبا ارايه دهد يا اينكه با عملكرد معكوس، يك عكس زيبا را به طور كامل خراب كند. با كمك اين تكنيك است كه تصويري تيره از درخت نخل را روبه روي غروب خورشيد مي توان ثبت و آن را به عكسي زيبا تبديل كرد. اگر به جاي درخت نخل از يك انسان كه در مقابل غروب خورشيد ايستاده استفاده شود نتيجه هماني خواهد بود كه براي درخت نخل ايجاد شده است به اين معني كه سوژه به طور كامل تيره خواهد شد. به اين ترتيب دو عكس كه با يك تكنيك نورپردازي گرفته شده است به طور قابل ملاحظه اي تفاوت خواهند داشت. در زمان Backlighting براي روشن تر كردن قسمت جلو سوژه و برجسته كردن برخي فضاها يا اشيا، عكاس مي تواند از فلاش اجباري (fill in flash) استفاده كند. فلاش اجباري همان فلاش دوربين است كه شدت نور آن قابل كنترل نيست و براي تابش مستقيم نور استفاده مي شود.

طرز استفاده صحيح از باتري دوربين

مجموعه: عكاسي

عده اي بر اين باورند كه باتري تقريبا خالي شود، بعد تا ۱۰۰ درصد شارژ كنيد، اما برخي ها توصيه مي‌كنند كه وقتي شارژ به حدود ۴۰ درصد رسيد، باتري را شارژ كنيد، اما نه تا ۱۰۰ درصد، بلكه تا حدود ۸۰ درصد. كدام يك از اين توصيه ها صحيح است؟ جواب اين سوال بستگي به نوع باتري وسيله شما دارد. برخي باتري ها ليتيومي و برخي ديگر نيكلي (قديمي) مي باشند.

بررسي تفاوت هاي اين دو نوع باتري:

۱٫ باتري هاي نيكلي (قديمي) در اولين بار نياز به ۱۰ ساعت شارژ دارند، اما باتري هاي ليتيومي چنين نيست و هر وقت دوربين يا وسيله شما اعلام كند نياز به شارژ مجدد دارد مي توانيد به شارژ متصل نماييد.

۲٫ باتري هاي نيكلي بايد تخليه كامل بشوند و سپس مجددا آن را شارژ نماييد در صورتيكه باتري هاي ليتيومي چنين محدوديتي ندارند و هر وقت نياز به شارژ دشتند مي توانيد آن را شارژ نماييد.

۳٫ باتري‌هاي قديمي نيكلي، مشكل آزاردهنده‌اي داشتند، مشكل اين بود كه اگر اين باتري‌ها را به صورت مرتب، وقتي كاملا خالي نشده بودند، شارژ مي‌كرديد، باطري به تدريجي ظرفيت شارژ خود را از دست مي‌داد، اصطلاحا «حافظه‌»اش را از دست مي‌داد، به همين خاطر اين مشكل را اثر حافظه يا Memory effect مي‌ناميدند. اما در باتري‌هاي ليتيومي، قضيه متفاوت است و بنابراين براي افزايش عمر باتري‌، موارد زير را در نظر داشته باشيد.

هر چقدر ميزان خالي شدن شارژ باتري كمتر باشد بر ميزان عمر باتري افزوده مي‌شود. اگر بگذاريد باتري كاملا خالي شود و بعد هر بار تا ۱۰۰ درصد شارژ كنيد، باتري شما عمر بسيار كوتاهي خواهد داشت، اما اگر بگذاريد هر بار كه كمي خالي مي‌شود، شارژ شود، عمر باتري را بسيار افزايش مي‌دهيد. (توجه: فقط براي باتري هاي ليتيومي)

باتري را تا ۱۰۰ درصد شارژ نكنيد، خيلي از افراد از ترس شارژ كم آوردن، گجت‌هاي خود را تا ۱۰۰ درصد شارژ مي‌كنند، اما اگر اين كار را مرتب انجام بدهيد، باتري گجت خودتان را ضعيف مي‌كنيد.

هر ماه، يك بار باتري را كاملا خالي از شارژ كنيد، بسياري از باتري هاي مدرني كه ما در حال حاضر در گجت ها داريم، باتري هاي هوشمندي هستند كه مثلا مي‌توانند به شما بگويند كه ۲ ساعت و ۱۵ دقيقه از شارژ باقي است (معمولا در لپ تاپ ها)، اما اگر شما مرتب به توصيه شماره سه (كه مختص باتري هاي نيكلي است) اين پست عمل كنيد، اين ويژگي دچار اختلال مي‌شود و اصطلاحا كاليبراسيون آن مختل مي‌شود، همچنين توصيه مي‌شود كه ماهي يك بار اجازه بدهيد كه باتري كاملا خالي شود.

توصيه ديگر، خنك نگه داشتن باتري است، اگر وسيله شما (دوربين، لپ تاپ يا … ) در استفاده طولاني ايجاد گرما مي كند، اين براي باتري نيز مضر است، مي توانيد با خنك نگه داشتن دستگاه يا تقسيم كارتان به سيكل هاي كوتاه تر و ايجاد فرصت خنك شدن از آسيب باتري جلوگيري كنيد. بايد اضافه كنم كه وسواس بيش از اندازه در نگهداري از باتري نيز عذاب آور مي شود. گاهي اوقات كه به شارژ دسترسي نداريد، مي‌توانيد ناپرهيزي كرده و باتري را تا صفر درصد خالي كنيد يا وقتي عازم سفر طولاني هستيد، تا ۱۰۰ درصد شارژ كنيد تا بعدا دچار كمبود شارژ نشويد.

توضيحات بيشتر:

باتري هاي ليتيومي شامل دو نوع: Li-Ion (ليتيومي-يوني) و Li-Po (ليتيومي-پليمري)

باتري هاي نيكلي شامل دو نوع: Ni-Cd (نيكل-كادميوم) و Ni-MH (نيكل-موليبيدن)

Li-Ion : وزن سبك تري دارند، طول عمر بالا و علاوه بر اين از دوره ماندگاري بيشتري در هر بار شارژ بهره مي برند، آلودگي زيست محيطي به همراه ندارد

Li-Po : مشابه باتري ها Li-Ion عمل مي كند. اين نوع باتري داراي وزن كمتري نسبت به مدلهاي ديگر است اما ويژگي منحصر به فرد انعطاف پذيري در شكل و فرم مي باشد به طوري كه هر سايز و فرم مورد نيازي قابل ساخت از اين نوع مي‌باشد. در قياس دو باتري پليمري و يوني با يك ميزان، باتري پليمري امكان ايجاد ولتاژ بالاتري داشته ، ولي داراي ظرفيت كمتري بوده و قيمت بالاتر و امنيت بيشتر از ديگر ويژگي هاي اين نوع باتري مي باشد.

Ni-MH و Ni-Cd: در باتري ها اصطلاحي وجود دارد كه به Memory Effect مشهور است ، كه خصوصا در اين نوع باتري ها به شدت ديده مي شد ، به اينصورت كه پس از هر بار شارژ ظرفيت باتري به اندازه بسيار كمي كاهش مي يابد . بعد از دو يا سه سال عملا نياز به عوض كردن باتري داريم . اما در باتري هاي Li-Ion اين مسئله به طور كامل حل شده است.

حداكثر استفاده از باتري دوربين ديجيتال

به خاطر داشته باشيد كه چه باتري هاي قابل شارژ و چه باتريهاي معمولي، عمر محدود دارند. هيچ چيز بدتر از اين نيست كه يك عكس يا يك صحنه خوب را به خاطر تمام شدن باتري از دست بدهيد.

خصوصيات باتريهاي مختلف با يكديگر متفاوت است و همينطور خصوصيات دوربين هاي ديجيتال با يكديگر متفاوت است و مصرف باتري آنها هم يكسان نيست. و همينطور قسمتهاي مختلف دوربين ديجيتال مصرف گوناگون دارند و بعضي از اين قسمتها انرژي بيشتري مصرف مي كنند.

قسمتهايي از دوربين كه انرژي بيشتري مصرف مي كنند عبارتند از: صفحه LCD، فلاش و موتوري كه اجزاي مكانيكي دوربين مانند مكانيزم زوم را به حركت در مي آورد. دوربين هاي ديجيتال به شما اجازه مي دهند تا عكس گرفته شده را روي صفحه LCD ببينيد يا مي توانيد به جاي اينكه صفحه را از طريق چشمي ببينيد آنرا از صفحه LCD ببينيد و از آن صفحه عكس بگيريد. يك صفحه LCD نسبتاً انرژي زيادي مصرف مي كند. به اين دليل است كه اگر مدتي دورين ديجيتال را بدون استفاده نگه داريد به صورت خودكار LCD آن خاموش مي شود، تا در مصرف باتري صرفه جويي كند. زمانيكه مشغول انجام تنظيمات دوربين ديجيتال خود هستيد زمان خاموش شدن صفحه LCD را روي كمترين زمان قرار دهيد.

در اين جا چند نكته براي افزايش كارايي باتري ذكر مي شود، بلكه كمكي باشد تا حداكثر استفاده را از قدرت باتري دوربين خود ببريد.

ــ LCD را خاموش كنيد و از چشمي استفاده كنيد، فقط زماني از LCD استفاده كنيد كه نمي توانيد از چشمي استفاده كنيد. بنابراين هنگام خريد دوربين بايد توجه كنيد كه دوربين مرد نظر شما داراي چشمي هست يا خير؟

ــ سعي كنيد تا جاييكه امكان دارد از نگاه كردن به عكسها از صفحه LCD خودداري كنيد.

ــ از زوم كردن مداوم وقتي لزومي ندارد خودداري كنيد هر بار كه عمل زوم را انجام مي دهيد در ححال مصرف انرژي هستيد. دوربين هايي كه داراي ززوم اپتيكال هستند انرژي زيادي در حين زوم كردن مصرف مي كنند. البته نيمي توان اصلاً از زوم استفاده نكرد ولي مي توان از زوم بي مورد جلوگيري كرد. در اكثر دوربين هاي ديجيتال دكمه اي كه براي گرفتن عكس وجود دارد دو مرحله اي است با فشار اول و نگه داشتن آن (مرحله اول) دوربين بر روي صحنه عكاسي زوم مي كند و در اين وضعيت باقي مي ماند تا فشار بيشتري بر روي دكمه وارد شود و عكس گرفته شود. با نگه داشتن زياد دكمه در مرحله اول انرژي زيادي تلف مي شود.

ــ هر از چند گاهي باتري را شارژ كنيد. باتريها به مرور انرژي خود را از دست مي دهند. حتي زمانيكه استفاده نمي شوند حال اگر حرفه شما عكاسي است پس بهتر است كه باتري باتريهاي شما هميشه شارژ باشند پيشنهاد بنده روزي يكبار اگر هر روز عكاسي مي كنيد است.

ــ مصرف باتري را حدس بزنيد. اگر قرار است از يك صحنه فقط چند عكس در نور روز بگيري احتياج به باتري زيادي نداريد ولي اگر قرار است در طول روز عكاسي كنيد و به فلاش هم احتياج داريد بهتر است از قبل فكري براي باتريهاي خود كرده باشيد.

ــ زمانيكه از فلاش دوربين ديجيتال را خاموش مي كنيد كمي ISO دوربين را بالاتر ببريد يا حساسيت آن را به نور بيشتر كنيد. توجه داشته باشيد كه هر چه ISO بيشتري داشته باشيد فايل ديجيتال مناسبتري خواهيد داشت.

مواظب باتري هاي قليايي (معمولي) يا باتريهاي NICAD يا NIMH باشيد. اين باتريها كاملاً سمي هستند بنابراين يك برنامه صحيح براي دور ريخت آنها داشته باشيد.

عكاسي با نور شمع

مجموعه: عكاسي

بشر از ديرباز از شمع و نور آن در شرايط مختلف استفاده كرده است. نور كم و گرم آن آرامشي خاص به افراد ميدهد. شمع ها براي عكاسي منبع نوري مناسبي به شمار ميروند. استفاده از آنها در هنگام عكاسي به معني خلق يك اثر شگرف و بينظير است. دماي نور شمع با فلش، روشنايي روز و لامپهاي معمولي تفاوت دارد، از اينرو استفاده از آن در عكس گاهي اوقات ميتواند مشكل ساز باشد. در اين شماره به ارايه نكاتي براي عكاسي با نور شمع ميپردازيم.

چيدمان شمع ها

به چندين روش ميتوان از شمع ها در عكاسي استفاده كرد: يكي به عنوان يك منبع نور، بدون اينكه تصويري از آن در عكس نهايي ديده شود. روش ديگر به عنوان منبع نور و يك عضو همراه با سوژه اصلي است كه اين امر باعث رمانتيك شدن هرچه بيشتر عكس ميشود. در گرفتن چنين عكس هايي به شدت و ميزان نور بايد توجه ويژه داشت. همراهي شمع با سوژه ميتواند به اندازهاي تاثيرگذار باشد كه توجه بيننده را ابتدا به خود شمع و سپس به سوژه اصلي جلب كند. از اين رو سوژه اصلي را بايد در مهمترين نقطه لوكيشن قرار داد و شمعها به گونهاي چيده شوند كه توجه بيننده را از سوژه اصلي منحرف نكنند. يكي ديگر از روش ها، عكاسي از خود شمع است يعني آن را به عنوان يك سوژه اصلي به شمار آورد. در صورتي كه قرار باشد شمع در تصوير منعكس شود چه به صورت همراه و چه به صورت تك، بايد به اين نكته توجه داشت كه شمع ها سالم و زيبا باشند، كوچكترين جزئيات در عكس به ويژه عكسهاي پرتره تاثيرگذار است.

خاموش كردن فلاش

بيشتر مواقع پيشنهاد ميشود كه در هنگام عكاسي از فلاش دوربين استفاده كنيد اما اينبار شرايط فرق ميكند و توصيه ميشود كه حتما فلاش را خاموش كنيد. البته بايد گفت شرايطي نيز وجود دارد كه ميتوان از فلاش دوربين براي عكاسي با نور شمع نيز استفاده كرد.

استفاده از سه پايه

عكاسي با نور شمع به معناي داشتن كمترين ميزان نور است. بنابراين استفاده از شاتر با سرعت آهستهتر توصيه ميشود. هرچه ميزان سرعت شاتر آرامتر باشد، لرزش وارد آمده به دوربين هنگام عكاسي بيشتر ميشود بنابراين سه پايه فراموش نشود.

استفاده از شمعهاي بيشتر

بزرگترين مشكل عكاسي با نور شمع، فقدان نور در محيط است كه اين مسئله را ميتوان با به كار بردن شمعهاي بيشتر حل كرد. هرچه تعداد شمعها بيشتر باشد ( فراموش نكنيد كه برخي از آنها ميتوانند تنها جهت تامين نور محيط استفاده شوند) كمبود نور محيط بهتر جبران ميشود، در نتيجه كيفيت عكس بالاتر ميرود.

پراكنده كردن شمعها

استفاده از يك يا چند شمع كه در يك نقطه جمع شدهاند باعث ايجاد سايهاي تند و شديد در عكس ميشود. با پراكنده كردن درست شمعها در مكان هاي مختلف، اين مشكل نيز حل ميشود. البته اين پراكندگي نبايد به حدي باشد كه از تاثير نور شمع در عكس بكاهد و آن را تيرهتر كند.

منعكس كننده هاي طبيعي

استفاده از يك منعكسكننده طبيعي مانند روميزي سفيد (يا هر شيء ديگر) كه عمل بازتاب نور را انجام ميدهد ميتواند كيفيت عكس را بالا ببرد و جبرانكننده نور كم محيط باشد.

استفاده از لنزهاي سريع

اگر با دوربين هاي حرفهاي (DSLR) عكاسي ميكنيد و امكان استفاده از لنزهاي مختلف را داريد، سعي كنيد سريعترين لنز را انتخاب كنيد. لنز سريع به شما امكان ميدهد تا ديافراگم بزرگتري داشته باشيد و در نتيجه نور كمتري به دوربين شما تابيده شود. برخي ممكن است از لنزهاي ۵۰ ميليمتري با ديافراگم f/۱.۸يا f/۱.۴استفاده كنند. اين نكته را به خاطر بسپاريد كه هرچه ميزان ديافراگم بزرگتر باشد، عمق ميدان كوچكتر ميشود و در نتيجه بايد فوكوس بيشتري روي سوژه شكل گيرد.

پيشزمينه

در عكاسي با نور شمع هرچه فضا و به ويژه پيشزمينه ساده و بيآلايشتر باشد تاثير بهتر و بيشتري روي عكس ايجاد ميشود و كيفيت آن بالاتر ميرود. ممكن است قرار دادن يك ميز غذاخوري يا وسايلي از اين نوع در رمانيتك كردن فضا تاثيرگذار باشد اما بايد به اين نكته توجه داشت كه محيط بيش از اندازه شلوغ نشود.

سرعت شاتر

بهترين راه براي اينكه نور كمتري به دوربين شما تابيده شود انتخاب شاتر با سرعت پايين است. اين نكته را به خاطر بسپاريد كه وقتي سرعت شاتر پايين بيايد شانس بيشتري براي داشتن يك عكس زيبا و باكيفيت خواهيد داشت. در اين حالت شعله و نور شمع زيباتر به تصوير كشيده ميشود. اگر تمايل داريد كه شعله شمع و سوژه كاملا ثابت و بدون حركت جلوه كند، بهتر است سرعت شاتر را يك پانزدهم ثانيه ۱/۱۵ انتخاب كنيد. در اين حالت بايد از سوژه بخواهيد كه هنگام گرفتن عكس بيش از مواقع معمولي ثابت و بيحركت باقي بماند.

محيط ايزو

يكي ديگر از راههاي جبران نور كم محيط، افزايش دادن محيط ايزو است. به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه با افزايش محيط ايزو احتمال به وجود آمدن نويز در عكس نيز بالا ميرود.

نوردهي

اگر شمع ها در خود عكس باشند به دليل وجود نور كم در محيط، عكس به طور معمول تيره يا به اصطلاح “آندراكسپوز” ميشود. در چنين مواقعي شمع ها به صورت يك نقطه نوراني در عكس ظاهر ميشوند. براي اينكه عكس روشنتر شود بايد نور بيشتري در محيط ايجاد كرد كه اين امر ميتواند به چندين روش صورت گيرد. براي مثال، ميتوانيد چند شمع دورتر از سوژه روشن كنيد يا از لامپهاي كمنور و زردرنگ يا لامپ هايي كه حباب آنها با پارچههاي قرمز يا نارنجي رنگ پوشانده شده استفاده كنيد ( نور جبرانكننده نيز بايد گرم باشد).

تراز سفيدي

هنگام عكاسي با نور شمع، كار كردن با تراز سفيدي ميتواند تجربه خوبي باشد. شمع، نور گرمي‌را از خود ساطع ميكند. اين نور باعث به وجود آمدن يك فضاي خاص و ناب در تصوير ميشود. گرم بودن نور شمع باعث گرم شدن رنگهاي به كار رفته در سوژه يا اطراف آن ميشود. همانطور كه در شمارههاي گذشته بيان شد ويژگي تراز سفيدي براي مواقعي استفاده ميشود كه رنگهاي محيط بيش از اندازه سرد يا گرم شده باشند كه در چنين شرايطي تراز سفيدي، رنگها را به صورت معتدل درميآورد. از اينرو اگر تراز سفيدي را روي مود اتوماتيك (auto) قرار دهيد، ممكن است دوربين، بيش از حد از شدت گرماي رنگها بكاهد و آنچه را كه مورد نظر شما بوده به وجود نياورد. سعي كنيد از محيطهاي مختلف آن استفاده كنيد تا شدت گرماي رنگها را به خوبي متوجه شويد. محيطهايي مثل “داخل”(indoor) يا “تنگستن” (tungsten) ميتوانند محيطهاي مناسبي باشند. در صورتي كه عكس هاي خود را به صورت خام ميگيريد، يعني از هيچ افكتي در هنگام عكاسي استفاده نميكنيد، بايد بگوييم كه پس از گرفتن عكس نيز اين امكان را داريد كه افكتهاي تراز سفيدي را روي عكس خود اعمال كنيد.

استفاده از فلاش به همراه ژل رنگي

در ابتداي مقاله گفته شد كه هنگام عكاسي با نور شمع، براي به وجود آوردن يك محيط با نور گرم، به جز برخي موارد خاص، فلاش دوربين بايد خاموش باشد. زماني ميتوان فلاش دوربين را روشن كرد كه امكان استفاده از ورق هاي ژل به رنگ قرمز، نارنجي يا هر رنگ گرم ديگر در مقابل فلاش دوربين وجود داشته باشد. ورقهاي ژل، ورقهاي باريكي هستند كه در رنگهاي مختلف وجود دارند و در هنگام عكاسي مقابل فلش دوربين قرار ميگيرند. اين ترفند باعث كم شدن شدت نور فلش و گرم شدن آن ميشود.

تكنيك هاي نورپردازي در عكاسي

مجموعه: عكاسي

عكاسي از جمله هنرهايي است كه مي تواند از ساده ترين شرايط، معاني عميقي را به بيننده انتقال دهد. در حال حاضر عكاسي از محبوب ترين حرفه ها به شمار مي رود كه هر روزه به تعداد علاقه مندان آن افزوده مي شود. عكاسي از جمله هنرهايي است كه مي تواند از ساده ترين شرايط، معاني عميقي را به بيننده انتقال دهد. در حال حاضر عكاسي از محبوب ترين حرفه ها به شمار مي رود كه هر روزه به تعداد علاقه مندان آن افزوده مي شود. استفاده از آخرين و مدرن ترين تجهيزات عكاسي، تضمين كننده موفقيت فرد در حرفه عكاسي نخواهد بود.

يك عكاس حرفه اي بايد چشمي براي ديدن ريزترين جزئيات و دانشي درباره نورپردازي داشته باشد. تكنيك هاي نورپردازي نقش مهمي در نتيجه نهايي عكس خواهد داشت. نوع نوري كه در عكاسي استفاده مي شود نتيجه نهايي عكس را مشخص خواهد كرد. دو سوژه كه به طور همزمان، اما در دو شرايط متفاوت نورپردازي گرفته شده باشند، دو مفهوم و معناي متفاوت را به بيننده القا خواهند كرد. در اين شماره به ارايه نكاتي در خصوص ميزان و نحوه تابش نور در عكاسي مي پردازيم.

به هدايت كردن صحيح و اصولي نور موجود در محيط، براي گرفتن عكسي مطلوب و زيبا نورپردازي گفته مي شود.

نكاتي در خصوص عكاسي داخل استوديو يا محيط بسته

لازمه عكاسي در استوديو يا محيط بسته، آگاهي داشتن از اطلاعات اوليه تكنيك هاي نورپردازي است. يكي از اصول اوليه نورپردازي در محيط بسته اين است كه به شكل مثلثي انجام شود. در اين شرايط به سه منبع نوري نياز است: نورهاي اصلي (Key Lights)، نورهاي عقب(Back Lights) و نورهاي فرعي (Fill Lights ). روشن ترين نور مربوط به نور اصلي است. اين نور بايد از پشت و اطراف عكاس به سوژه تابانده شود. قسمتي از سوژه كه در مقابل دوربين قرار گرفته بايد روشن تر باشد. نور عقب از قسمت پشت سوژه تابانده خواهد شد. اين نور باعث مي شود كه بين سوژه و پس زمينه (back ground) فاصله اي به وجود بيايد. نور فرعي از اطراف سوژه و از زاويه مخالف نور اصلي تابانده و موجب سايه مي شود. شدت نور فرعي نبايد به اندازه نور اصلي باشد. براي ايجاد عمق در عكاسي بايد با نورها بازي شود. براي بهتر شدن در زمينه تكنيك هاي نورپردازي و ايجاد يك شرايط ايد ه آل ميان نور و تاريكي تمرين و ممارست توصيه مي شود.

نور تلطيف شده (Diffused Lighting)، براي ملايم و لطيف كردن نورهاي محيط و تاثير آن ها در عكاسي نقش مهمي دارد. تاثير نور ملايم (تلطيف شده) در عكاسي چهره بيش از ساير زمينه ها خود را نشان خواهد داد. يكي از ساده ترين روش هاي ايجاد چنين فضايي، استفاده از يك كاغذ روي چراغ استوديو است.

نور فرعي يا پركننده (fill light) نوري است كه براي كاهش كنتراست استفاده مي شود. زماني كه تاثير نور فرعي زياد شود، ميزان كنتراست موجود در محيط كاهش مي يابد. اين در حالي است كه با كاهش تاثير نور فرعي، ميزان كنتراست افزايش مي يابد.

به منظور تاثير چشمگير در عكاسي از نور كناره (Side Lighting) نيز مي توان استفاده كرد. نور كناره به دليل ايجاد سطح بالايي از كنتراست، تاثير منحصربه فرد و چشمگيري روي شرايط عكاسي خواهد گذاشت. يك قسمت سوژه بايد بيشترين نور را داشته و قسمت ديگر بايد هر چه بيشتر به تاريكي متمايل باشد. نورپردازي به اين شكل عمق بيشتري به سوژه موردنظر خواهد بخشيد.

تابش نور از پشت (Backlighting) روش ديگري است كه در نورپردازي استفاده مي شود و روشن ترين منبع نوري به شمار مي رود. در اين روش، منبع تابش نور از قسمت پشت سوژه تابيده و براي ايجاد سايه استفاده مي شود. تابش نور از پشت مي تواند يك عكس زيبا ارايه دهد يا اينكه با عملكرد معكوس، يك عكس زيبا را به طور كامل خراب كند. با كمك اين تكنيك است كه تصويري تيره از درخت نخل را روبه روي غروب خورشيد مي توان ثبت و آن را به عكسي زيبا تبديل كرد. اگر به جاي درخت نخل از يك انسان كه در مقابل غروب خورشيد ايستاده استفاده شود نتيجه هماني خواهد بود كه براي درخت نخل ايجاد شده است به اين معني كه سوژه به طور كامل تيره خواهد شد. به اين ترتيب دو عكس كه با يك تكنيك نورپردازي گرفته شده است به طور قابل ملاحظه اي تفاوت خواهند داشت. در زمان Backlighting براي روشن تر كردن قسمت جلو سوژه و برجسته كردن برخي فضاها يا اشيا، عكاس مي تواند از فلاش اجباري (fill in flash) استفاده كند. فلاش اجباري همان فلاش دوربين است كه شدت نور آن قابل كنترل نيست و براي تابش مستقيم نور استفاده مي شود.

كادر بندي در عكاسي

مجموعه: عكاسي

توصيه: يكي از آسانترين راهها براي پيشرفت در عكاسي اين است كه به كادر عكس خود دقت كنيد. به اطراف سوژه دقت كنيد؛ ببينيد آن اطراف چه چيزهايي وجود دارد؟ آيا به همه ي آن چيزهايي كه در پشت زمينه ي سوژه هست نياز داريد؟ آيا مي توانيد از يك زاويه ي نزديكتر از سوژتون عكس بگيريد؟ به نظر شما اگر عكستان افقي باشد بهتر است يا عمودي؟

كادر بندي نزديكتربراي تاثير بيشتر

يكي از رايج ترين اشتباهات مردم در عكاسي اين است كه كادر عكس هايشان رو با موضوع عكاسي پر نمي كنند. فرض كنيد مي خواهيد از مادربزرگي كه در حال پايين آمدن از پله هاي خانه خود است عكس بيندازيد. اجازه دهيد فقط آن مادربزرگ را در تصوير ببينيم، نه نصف يك خانه و قسمت هايي از كوچه و در نهايت يك تصوير كوچك از مادربزرگ در وسط عكستان باشد! يادتان باشد كه سوژه شما آن مادربزرگ بوده نه كوچه يا خانه.

به نظر من بهترين چيزي كه به شما كمك ميكند تا شاهكار عكاسي شما به يك فاجعه تبديل شود اين است كه سوژتان را وسط عكس قرار دهيد. خيلي از دوربين هاي عكاسي در چشمي خود دايره يا مستطيلي دارند كه باعث مي شود عكاسان آماتور فكر كنند سوژه بايد درست وسط اين دايره يا مستطيل قرار گيرد. تمام محيط عكاسي را ببينيد. يه نگاه كوچك و سريع به اطراف سوژه بندازيد و مطمئن شويد كه هيچ شلوغي يا بي نظمي خود نمايي نمي كند تا از برجستگي سوژه در تصوير نكاهد. مواظب نا هماهنگي هاي عكستون باشيد، مثلا ناگهان در عكس شما يك تير چراغ برق بالاي سر مادربزرگ بيچاره رشد نكند! مطمئن شويد كه همه ي چيزايي كه در اطراف سوژه و در عكستان هست، چيزهايي است كه شما خواستيه ايد.

افقي يا عمودي

خيلي از مردم هيچ وقت دوربين خود را فقط ۹۰ درجه نمي چرخانند تا يه عكس عمودي بگيرند. درسته، در اين حالت ممكنه نگه داشتن دوربين كمي سخت تر از قبل باشد اما باور كنيد تفاوت خيلي بزرگي را در عكستان ايجاد مي كند. اگر مي خواهيد از كسي عكس بگيريد مطمئن باشيد به صورت عمودي تصوير زيباتري خواهيد داشت چون اگر افقي عكس بگيريد فضاي زيادي از تصوير را براي منظره هاي اطاف تلف كرده ايد.

حتي بعضي وقت هايي كه عكس عمودي مي گيريد، متوجه ميشويد كه اگه عكستان افقي بود خيلي زنده تر و قشنگ تر به نظر مي رسيد. هميشه به عكسي كه مي خواهيد بگيريد فكر كنيد، اين عكس بايد عمودي باشد يا افقي؟ در كدام حالت مي توانم عكس بهتري بگيرم؟ معمولا جواب اين سوال ها واضح و روشن است،: بستگي به سوژه و تركيب شما دارد.

اما بعضي وقتها پيش مياد كه تركيب سوژه ي ما حالت مربع شكلي داره، در اين موقعيت ها مطمئن نيستيم كه چه وضعيتي براي عكس گرفتن بهتره، پس بهترين راه حل ميتونه اين باشه كه ۴ -۳ تا عكس از زاويه هاي مختلف بگيريد، در نهايت حداقل مي توانيد ۱ يا ۲ تا عكس فوق العاده از سوژه خود داشته باشيد.

عكسي كه در سمت چپ مي بينيد مثل عكس هايي است كه بدون فكر گرفته شده است، ۲۰۰ متر از خط ساحل با يه تكه صورتي در وسط عكس! خيلي حرفه ايي نيست.

حالا دوربينتان را ۹۰ درجه بچرخانيد، عكسي مثل عكس سمت راستي بگيريد؛ به اين ترتيب تصويري به مراتب بهتر خواهيد داشت و شما هنوز مي توانيد ساحل را ببينيد و زيباتر نشان دهيد كه كنار ساحل بوده ايد! ظاهراً اندازه ي كادر اين دو عكس يكي نيست، اما حقيقت اينست كه اندازه ي كادر دو عكس مساوي است؛ اما شما مي توانيد ببينيد كه اندازه ي واقعي اين دختر در عكس سمت راستي ۱۰ بار بزرگ تر شده است!

ميتونم ويرايش اين عكس رو بعدا انجام بدم؟

اگر شما خودتان عكسهايتان را چاپ ميكنيد، شانس دومي براي ويرايش عكسهايتان داريد اما به اين عادت نكنيد كه با اين روش، بي دقتي عكس گرفتن با دوربين حرفه اي خود را اصلاح كنيد. بعد از ويرايش عكس با كامپيوتر يا در تاريك خانه شما فقط كيفيت دوربينتان رو دور انداخته ايد. شما نصف پيكسل هاي عزيزتون رو كه پول زيادي هم بابتش پرداخت كرديد رو حروم كرديد. چه اهميتي دارد كه دوربين شما ۵ ميليون پيكسل داشته باشد اما شما فقط از ۲ يا ۳ ميليون از پيكسل هايش استفاده كرده ايد؟ به نظر من كه اين كار يه توهين بزرگ به دوربيني است كه پول زيادي بابتش پرداخته ايد!!


برچسب: ، دنياي عكاسي، عكاسي حرفه اي، فوت و فن هاي عكاسي، مدل هاي عكاسي، نكاتي درباره عكاس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۴:۱۷ توسط:faezeh موضوع:

توضيحاتي درباره ژست در عكاسي براي كساني كه مدل نيستند

benlucas_portrait_posing_6_waist-lenzak

ژست هاي عكاسي

همه با مدل ها كار نمي كنند. عكاسان زيادي هستند كه كارشانعكاسي از مردم عادي است، بايد كاري كنيم كه مانند مدل ها به نظر برسند. پس چگونه وقتي آن ها تجربه ژست گرفتن و كنترل صورتشان در مقابل دوربين را ندارند اين كار را انجام مي دهيد؟ در ادامه به هفت نكته اي اشاره مي كنيم كه به شما كمك مي كنند به سوژه هاي پرتره خود حسي مدل گونه دهيد.

benlucas_portrait_posing_1_hair-lenzak

ه هر قيمتي كه شده بايد جلوي موها روي شانه ها (شماره ۱) را گرفت. تمام مدل هاي موي ديگر بسته به ظاهر و حالتي كه مي خواهيد ايجاد كنيد، به نسبت مناسب ترند. دليل اينكه من از مو در هر دو جهت (حالت ۴ و ۵) عكس گرفتم اين هست كه به طور طبيعي موي يك شخص در يكي از اين دو جهت بهتر به نظر خواهد رسيد.

براي اين مطلب آموزشي من مدل موي شماره ۶ را انتخاب كردم، چراكه صورت نمايان تر است و مي توانيم آموزش ژست را بهتر منتقل كنيم.
۲
چانه (يا گوش ها) را جلو بكشيد

وقتي فردي در حالت معمولي و ريلكس ايستاده، يا حتي مستقيم ايستاده تا ژست خوبي داشته باشد، قسمت خيلي كوچك شلي در زير چانه اش ايجاد مي گردد، فرقي هم ندارد كه چقدر پوستشان صاف باشد. اگر به آن ها بگوييد چانه شان را جلو بدهند، چانه شان را سمت شما مي دهند، كه اين كار صورتشان را بالا مي برد و كار با عكاسي از سوراخ بيني آن ها تمام مي شود. (جذاب نيست) در عوض، به مدل خود بگوييد تا گوش هايش را جلو بدهد.

مانند مثال قبل ولي نمايش از پهلو. گاهي من به اين كار «لاك پشتي» مي گويم، چراكه آن ها حس يك لاك پشت را خواهند داشت كه از پوسته اش بيرون مي آيد. اين كمي ناراحت يا غير طبيعي است، اما نتيجه كار ارزشش را دارد.

ژست عكاسي

 


برچسب: ، عكاسي با دوربين حرفه اي، عكاسي با دوربين غير حرفه اي، عكاسي با دوربين گوشي، عكاسي بدون مدلينگ بودن، لنز هاي دوربين عكاسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۱:۵۲ توسط:faezeh موضوع:

عكاسي از كودكان چيست

عكاسي از كودكان

از نظر آماري كودكان محبوب ترين سوژه عكاسي در تمام دنيا هستند. آنها جذاب هستند. به همين دليل عكاس هنگام عكاسي از كودكان احساس راحتي مي كند و خلاصه سوژه فوق العاده اي براي عكاسي هستند. فقط بايد هنگام عكاسي از كودكان صبور بود و البته بايد مهارت هايي را هم كسب كرد. تا بتوان عكس هاي خوبي گرفت.

نكات عكاسي از كودكان

ــ چشم هاي بزرگ كودكان بايد مورد توجه دقيق عكاس باشد و به اندازه كافي در عكس واضح باشد. با خاموش كردن فلاش دوربين خود از قرمزي چشم ها جلوگيري كنيد. سعي كنيد از نور طبيعي براي عكاسي از كودكان استفاده كنيد. البته اگر نور كافي در اختيار نداريد. ولي اگر نور كافي نيست مي توانيد بعداً مشكل قرمزي چشم ها را در كامپيوتر خود با كمك نرم افزارهاي گرافيكي حل كنيد.

ــ كودكان غير قابل پيش بيني اند و تمايل به حركت و جنب و جوش دارند كه اين حركت ها سبب تار شدن سوژه عكاسي كه همان كودك است مي شود از ISO با سرعت بالا و aperture بالا (حداكثر گشادي لنز) استفاده كنيد تا در كمترين زمان ممكن عكس خود را بگيريد. همين طور بايد تعداد زيادي عكس بگيريد تا بهترين را انتخاب كنيد. اين هم به لطف دوربين هاي ديجيتال امكان پذير است چون ديگر با هر عكس يك فيلم حرام نمي كنيد.

ــ پشت زمينه را ساده نگه داريد. چون معمولاً كودكان در محيطي پر از اسباب بازي و اسباب و وسايل هستند معمولاً پشت زمينه بيشتر از خود عكس جلب توجه مي كند. و در اغلب موارد در عكاسي از كودك محيط اطراف اصلاً مهم نيستند و فقط از زيبايي عكس مي كاهند. به كودك خود نزديك شويد و تا حد امكان زوم كنيد. اگر از لنز وايد استفاده مي كنيد فاصله خود را با كودك حفظ كنيد مگر اينكه بخواهيد يك عكس خنده دار يا … بگيريد. لباسهاي رنگارنگ و پر نقش نگار توجه را از صورت كودك به جاهاي قسمتهاي ديگر عكس جلب مي كنند. براي گرفتن بهترين عكس از نور معمولي و لباسهايي با رنگ محدود استفاده كنيد.

ــ سعي كنيد طيف رنگ هاي موجود در عكس را كاهش دهيد.

ــ بهترين لحظات براي عكاسي در كسري از ثانيه از دست مي روند هميشه دوربين خود را آماده نگه داريد.

ــ شايد عكس هايي كه شما از كودك خود مي گيريد، برايتان جالب باشد ولي براي ديگران اين گونه نباشد. بنابراين سعي كنيد در شرايط غير عادي و غير معمول از كودك عكس بگيريد.

متفاوت باشيد.

در اينجا به چيزهايي كه منجر به يك عكس غير معمول و جالب از كودك مي شود به اختصار اشاره مي شود:

ــ كل اندام كودك را در عكس نمايش ندهيد مثلاً يك پا يا يك دست را مي توانيد خارج از كادر عكس بيندازيد. اين سبب مي شود كه بيننده در ناخودآگاه خود بدنبال آن عضو غايب بگردد؟!

ــ به جاي عكس گرفتن از كودك از اسباب بازي هاي رنگ وا رنگ كودك عكس بگيريد.

ــ عكس را از ديد يك بزرگسال نگيريد بلكه از ديد يك خردسال عكس بگيريد.

ــ از كودكان در شرايط نامتعارف عكس بگيريد.

ــ از كودكان در شرايطي كه به خود قيافه بزرگسالان را مي گيرند عكس بگيريد.

ــ از آينه ها استفاده كنيد، عكاسي از كودك در حاليكه روي يك آينه چهار دست و پا كردن يا خزيدن تجربه جالبي است. البته اگر آنقدر خوش شانس هستيد كه مي توانيد از دو قلوها و چند قلوها عكس بگيريد كمتر به آينه احتياج پيدا مي كنيد.

ــ تار كردن پشت زمينه در مورد كودكان نتيجه خوبي مي دهد. براي اين منظور از لنز بلند و aperture بالا استفاده كنيد تا پشت زمينه را تار كنيد بعد از گرفتن عكس مي توانيد از فيلترهاي Blur براي مات كردن پشت زمينه استفاده كنيد.

ــ كودكان از قرار گرفتن در جاهاي عجيب و غريب احساس خوبي دارند و رفتارهاي جالبي از خود نشان مي دهند.

ــ لوازم حتي لوازم شخصي معمولي مي توانند نتيجه جالبي در عكس كودك داشته باشند مثلاً كفش ها يا عينك بزرگسال يا لباس بزرگي كه تن كودك مي كنيد در عكس جالب خواهد بود.

ــ سعي كنيد از زواياي مختلف عكس بگيريد.

ــ متضاد عمل كنيد. يك كودك را كوچك نشان ندهيد بكله سعي كنيد آن را مانند يك بزرگسال يا حتي يك غول در عكس خود نشان دهيد.

ــ براي پشت زمينه عكس از فيلتر motion blur در نرم افزارهاي ويرايش تصوير (مانند فتوشاپ) استفاده كنيد. تا پشت زمينه منحرف كننده افكار بيننده را تار كنيد. ولي صورت و چشمهاي كودك بايد واضح و شفاف باشند. البته اين كار به سادگي و سرعت امكان پذير نيست.

تفاوت ها را نشان دهيد:

ــ نشان دادن ابعاد اجزاي بدن كودكان به نسبت ديگران مي تواند عكس ها جالبي خلق كند.

ــ غذا خوردن كودكان با كثيف كاري هاي آنها هميشه جالب است.

ــ پوست خيلي صاف و نازك كودك را در عكس ها نشان دهيد.

ــ احساسات شديد كودكان را ثبت كنيد. شادي، پريشاني، بداخلاقي، حماقت ها و شيطنت هاي آنها عكس زيبايي مي سازند.

ــ فقط نزديك نشويد تا جائيكه لنز دوربين شما اجازه مي دهد به كودكان نزديك شويد.


برچسب: ، آتليه تخصصي كودك، عكس هاي زيبا از كودكان در آتليه، نكات عكاسي از كودكان، ژست هاي كودكانه براي آتليه، كودكان مدلينگ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۰۹:۳۲ توسط:faezeh موضوع:

درباره آتليه

عكاسي

بسياري از مردم اين سوال را از ما مي پرسند كه آتليه چيست ؟ بنابر توضيحي كلي كه عرف است ٬ آتليه را متد يا روشي براي آموزش مدل سازي هنر مي دانند كه قبل از تاسيس آموزشگاه ها و مدارس خصوصي هنر در قرون ۱۵ تا ۱۹ رواج داشت . اين كلمه از زبان فرانسوي گرفته شده و به معناي استوديوي هنرمند است . متد هاي آتليه آموزش هاي شخصي را شامل مي شود كه در آن يك هنرمند ( كه معمولا استاد كار حرفه اي نقاشي بود‌) با گروه كوچكي از هنرجويان كار مي كرد و آنها را مرحله به مرحله تعليم مي داد. امروزه نيز آتليه هاي بسياري سرتاسر دنيا وجود دارند و حتي آتليه هاي خانگي هم به آن اضافه شده اند.
آتليه چيست

آتليه چيست
متد ها و شيوه هاي تدريس در آتليه منطبق بر اصول واقع گرايي بود و بر مشاهده ي طبيعت با تمركز بر جزييات تاكيد مي شد . برخي از وظايف و تمارين شاگردان بدين قرار بود كه : طراحي و نقاشي از بازيگران و افراد مشهور ٬ نقاشي و طراحي از مدل هاي زنده و حتي زندگي . دانش آموزان مي بايست هر وظيفه را به نحوي انجام مي دادند كه استادكار آنها از فعاليت آنها راضي مي شد و سپس مرحله ي بعد و مشق بعدي در راه بود . آموزش ها و متد هاي گردانندگان يك آتليه با آتليه ديگر مي توانست از زمين تا آسمان متفاوت باشد با اين وجود ٬ هنرمندان از آتليه و شيوه هاي آن به اين مفهوم ياد مي كردند كه اينان سعي داشتند تكنيك ها و روش هاي نقاشي كلاسيك را به شكلي نو به جامعه معرفي كنند .
آتليه اي قديمي

آتليه اي قديمي
در اين دوره سنت هاي كهن و قديمي تمارين آتليه ٬ سينه به سينه نقل شده و از استاد به هنرجو انتقال يافته و در برخي نقاط دنيا هنوز اين شيوه تدريس زنده است. در اين نگاه ٬ بهترين شيوه براي يادگيري هنر آنست كه برخي مهارت هاي اصلي و پايه اي را تقويت كرد. همانند طراحي ٬ نقاشي ٬ مجسمه سازي به اضافه ي دانش اندوزي و باز توليد اثرات استاد. اين وظايف زمان زيادي مي خواهد تا انجام شود و ممكن است يك عمر تلاش و زحمت را نياز داشته باشد.
آتليه اي مدرن

آتليه اي مدرن
به نظر من هيچ ترفند و روشي ٬ ساده تر وجود ندارد . يعني نمي توان ميان بري يافت كه به آن قسمت هاي مربوط به تمرين هاي سخت و طاقت فرسا را دور زد و در عين حال اثري خيره كنند خلق كرد. درست مثل ورزش كاران ٬ موسيقيدانان و رقصنده ها كه سال هاي زيادي را وقف تمرين و يادگيري مي كنند و مهارت هاي خودشان را بهتر و بهتر مي كنند.


برچسب: ، آتليه قديمي، آتليه مدرن، آتليه كلاسيك، عكس هاي آتليه اي قديمي، معني لغوي آتليه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۰۵:۴۷ توسط:faezeh موضوع: